Om de juiste routes te plannen komt de routecommissie verschillende keren per jaar bij elkaar. We zijn altijd welkom bij Café Den Tommes in Merselo waar we onder genot van een kopje koffie of thee de ideeën voor mooie routes één voor één bespreken.
Voor ons evenement maken we 19 routes. Voor de vrijdag en zaterdag iedere dag 6 routes en voor de zondag 7 routes.
Voor elke dag is er één team verantwoordelijk voor de routes van die dag. Allemaal vrijwilligers die daarmee in oktober-november vorig jaar al mee aan de slag zijn gegaan.
Om ervoor te zorgen dat we niet 3 dagen in hetzelfde gebied routes maken hebben we daar een indeling voor gemaakt. De eerste ruwe versie ontstaat dan en vervolgens gaan er een paar mensen het veld in om te checken wat wel en niet kan. Maar ook worden er ideeën uitgewisseld. Iedereen kent weer een ander pad of stukjes route die we dan aan elkaar koppelen om zo een mooie route te creëren.
Als dan de versies definitiever worden, dan worden de routes op het grote beeldscherm weergegeven waar we deze dan één voor één bespreken.
Komende weken gaan we allemaal het veld in om de routes na te lopen of na te fietsen. Hiermee kijken we of alle paden en wegen goed begaanbaar zijn. Ook worden de routes aan de gemeente getoond om te checken op eventuele wegwerkzaamheden of andere hindernissen. Ook worden de routes dan vastgelegd in GPX-bestanden die we later op de site van het MWV zullen plaatsen. De wandelaar kan vervolgens de bestanden downloaden en gebruiken tijdens het evenement.
Laatste stap is de voorbereiding voor de dagen zelf, we gaan dan vroeg opstap om alle routes goed uit te pijlen en de splitsingsborden te plaatsen. Dit zijn uitdagende dagen, maar met onze goed gemotiveerde vrijwilligers gaat ons dit lukken.
Zo ziet u veel werk voor een paar mooie wandeldagen. Dit doen we met veel plezier voor alle wandelaars die meedoen.
De route commissie.